Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: ons jul 24, 2019 7:24 am

Fakta om det som hänt i två rättegångar samt mina synpunkter på smått och gott i min omgivning

Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
 Sammanfattning 
Författare Meddelande
Site Admin

Inlägg Sammanfattning
Den nya anmälan jag nämner i ”Är det över nu”-tråden, ledde till ett nytt åtal och rättegången blev i mars 2010. Förutom vårt ärende med ofredande via brev ingick också en anmälan om olaga hot och ofredande, från ett av de vittnen vi hade i rättegången 2006. En man från Öland lyssnade under 2004 när de värsta påhoppen skedde via amatörradions 80-metersband. Han kontaktade oss då och lovade intyga vad han hört vid flera tillfällen om saken kom upp i rätten.
Med stort civilkurage visade både han och ett annat vittne att de inte backade för att ställa upp och berätta vad de hört.

Tyvärr har båda två utsatts för grova påhopp för sina vittnesuppgifter. Mannen från Öland fick så många brev och även hotfulla samtal att han polisanmälde det hela. Och det blev alltså fällande dom för olaga hot och ofredande. För vår del känns det extra bra att vårt vittne fick upprättelse och en fällande dom som bekräftelse på att han gjort rätt som vittnade.

Breven med oförskämdheter, hot, perversa teckningar, kasettband och en massa ogrundade anklagelser började komma i september 2003 och upphörde inte förrän hösten 2009, då mannen ålades besöksförbud. Direkt efter besöksförbudet upphörde breven. Det hade då pågått en förundersökning både i Kalmar och Borås och mannen var förhörd flera gånger. Inte ens under hela förundersökningstiden från 2004 fram till första rättegången 2006, höll det upp med försändelser. Och direkt efter rättegången 2006 fortsatte breven att strömma in. Totalt har vi fått ca 300 brev under årens lopp.

I förundersökningen (AM-116907-07) kan man läsa hans nekande till allt som lades honom till last. Och varierande förklaringar gavs till de vittnesmål som vi målsägande berättade, den ena förklaringen mer osannolik än den andra. Bakgrund och berättelser stämmer inte med varandra och han skyller på än den ena, än den andra personen och även på sina vänner som tänkbara avsändare till breven. Även de brev som avsänts från Spanien, under den tid har var där på semester hösten 2006, kan enligt mannen vara avsända av två namngivna vänner.

De båda vittnen som åklagaren åberopat och som vittnade om de brev och samtal de fått av liknande slag, nekar mannen till totalt. Han har inte vare sig skickat några brev eller ringt dem.

Allt skulle, enligt mannen, bottna i en komplott mot honom där en hel massa människor skulle ha deltagit. Han pekar även ut funktionärer och tjänstemän på både SSA och PTS som deltagare i denna komplott.
Hur brev han skickat till PTS och SSA har kommit oss tillhanda i maskerat skick, har han ingen förklaring på. Utom att det naturligtvis kan vara personer både på SSA och PTS som skickat dem.

I många av de brev och teckningar vi fått mottaga utmålas jag som ”luder” och perversa teckningar i samma anda har kommit. Hans stora trumfkort, som han själv trodde, var att på rättegången i mars 2010 komma med nya snaskigheter. Både han och hans advokat påstod då att vår anmälan bottnade i det faktum att jag och han haft ”ett kortare förhållande”. Med den lögnen trodde de sig kunna få oss ur balans och att Janne skulle bli svartsjuk. Hans advokat försökte på olika sätt provocera oss med denna nya lögn, men lyckades inte alls.

Helst skulle man ju velat gapskratta åt en sådant komiskt påstående, men det passar sig ju inte i en rättssal. Vid endast två tillfällen har vi sovit i samma hus, och då har alltid Janne och andra personer varit där också. Och de gånger vi träffat mannen har vi varit båda två.
Och varför jag skulle haft ”ett förhållande” med en gubbe som kunnat vara min far begriper jag inte, efter mer än 30 års lyckligt äktenskap.
Men så mycket fantasier och anklagelser som kommit under årens lopp, var detta inte så särskilt annorlunda.

En annan sak som ingått i de här årens förföljelse, är hans egen polisanmälan.
Redan vid telefonsamtalet i mars 2004, det som spelades in och sedan låg till grund för åtalet om olaga hot, pratade han mycket om ”polisanmälan”. Han skulle eventuellt redan ha gjort en anmälan och han tiggde och bad att vi skulle polisanmäla honom. På det viset kunde han ljuga så mycket han ville, påstod han, och där kan man väl säga att han hållt sitt löfte. :mrgreen:
I ett brev under våren 2007 fick vi kopia på en polisanmälan, där målsägande och mycket annat var överstruket. Men vi upplevde det som om det var oss han anmält.
Vid rättegången i Borås 2010 nämndes denna anmälan och hans berättelse var här lite svävande. Vem han anmält och för vad mindes han inte, men berättade att förundersökningen i alla fall lagts ner.

Nyfiken som jag är (!), ringde jag för några veckor sedan och fick ut den nedlagda förundersökningen, som väl stämmer i tid med när vi fick kopia på den i brev. Förutom en massa grundlösa anklagelser och helt ovidkommande underlag, finns några av de brev vi fått oss tillsända, men i lite annorlunda utförande. Dom vi fick var ju inte underskrivna…
När man såg de underlagen förstår man hans svävande svar om hans polisanmälan. Om vi haft de handlingarna även i rättegången hade hans skuld bevisats ännu tydligare, men det behövdes ju inte. Han lyckades snärja in sig i så mycket lögner, motsägelser och påståenden att rätten i sin bedömning skrev:

Citat från Dom B 3096-07 sidan 4
”Inte heller har det framkommit andra uppgifter som stödjer XX:s olika påståenden om skäl för målsägandena att felaktigt anklaga honom för brott. Hans olika invändningar framstår sammantaget som så osannolika att de ska lämnas utan avseende.
Tingsrätten finner därför att målsägandenas berättelser ska läggas till grund för bedömningen av åtalen”

sön okt 30, 2011 8:56 am
Site Admin

Inlägg TACK!
Ett stort TACK till alla våra vänner som på olika sätt stöttat oss under lång tid. Den som själv inte varit utsatt för något liknande kan aldrig sätta sig in i hur det känns. Att känna sig bevakad i allt man gör, ifrågasatt och anklagad för saker man inte gjort, hotad och under så lång tid fått ta emot så många brev, är mycket psykiskt påfrestande. Ända från början beslutade vi att aldrig gå i svaromål på hans brev eller på annat sätt "ge igen". Vi har i stället hela tiden dokumenterat allt som hänt och gått till polisen med det.
Hans motanklagelser om allt möjligt kan vi som tur är bortse från och hans försök att "sätta dit oss" för saker vi inte gjort, har naturligtvis inte lyckats.
Man kan aldrig helt värja sig mot lögner och aldrig riktigt förlåta allt som hänt, men så småningom kan vi lägga det bakom oss och vara en erfarenhet rikare. Att ge sig för hot och trakasserier ska man inte göra under några omständigheter, och att ha fått rätt i samtliga instanser gör att vi känner att det trots allt varit värt den långa resan.

Nu går vi vidare i livet och i vår hobby och ser fram mot allt trevligt som livet kan ge!

sön okt 30, 2011 10:22 am
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2 inlägg ]