Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: ons jul 24, 2019 7:06 am

Fakta om det som hänt i två rättegångar samt mina synpunkter på smått och gott i min omgivning

Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
 För mig är Amatörradio och en "Riktig amatör" 
Författare Meddelande
Site Admin

Inlägg För mig är Amatörradio och en "Riktig amatör"
Snart 15 år sedan jag skrev det här, men håller fortfarande, tycker jag:

FÖR MIG ÄR AMATÖRRADIO OCH EN RIKTIG AMATÖR

Kanske bara lite mindre prestige, lite mer ödmjukhet inför mina och andras kunskaper och lite lättsammare syn på vad som är en RIKTIG RADIOAMATÖR.

Att ha trevligt tillsammans man/kvinna, ung/gammal och ta hänsyn till familjen, olika intressen inom hobbyn och ta vara på nyfikenheten, att prova, experimentera, utvecklas och lära. Allt i den takt DU känner för och inte för att andra kräver det.

Att acceptera andras kunnande och beundra det, liksom att acceptera andras okunskap i frågor som inte är väsentliga för din del, utan att klandra det.

Att inte mästra andra i saker som du kan men som du tycker att andra inte behärskar, och inse att alla trafiksätt är lika mycket värda.

Att vara tacksam för det du kan men inte underskatta dig själv för det du inte kan, inget inom hobbyn som du ägnar dig åt är sämre eller mindre värt.

Att våga fråga, även i till synes enkla frågor som du antingen glömt eller helt enkelt aldrig lärt dig.

Att råda, vägleda och uppmuntra nya amatörer men inte i onödan kritisera.

Visa humor, glädje, nyfikenhet och intresse för men inte driva med, skratta åt eller prata om andra människor på banden.

Att kunna ta del av andras vardag och småprata om saker eller att ha ett QSO med en exotisk plats långt borta i världen.

Att hellre flytta sig eller hålla inne med kritik eller synpunkter om någon lägger sig för nära i frekvens eller har åsikter som inte stämmer med dina.

Att tackla elakhet och trångsynthet med humor och förståelse, det kanske är uttryck för att någon faktiskt inte mår bra.

Att ignorera medveten störsändning och i stället för att bli arg tänka, att här är verkligen en person som är ensam och utanför gemenskapen i vår fina hobby.

Att kunna stänga av sin transceiver om det som sänds på banden gör att du mår dåligt. En annan dag kan det vara bättre!

SM6WXL Gunnel

mån okt 30, 2017 7:37 am
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 1 inlägg ]